Develop My Skills 2

Op deze webpagina laat ik zien wat ik de afgelopen periode geleerd heb tijdens DMS, hoe het proces verlopen is en wat ik meeneem op het gebied van leerpunten naar volgend jaar.

Mijn leerdoel

Na in periode 3 mij verdiept te hebben in neuromarketing, was het tijd om iets anders te gaan doen. Met mij in periode 3 volledig gefocussed te hebben op het verdiepen wilde ik nu dingen in praktijk brengen. Echter nu was de vraag, wat wil ik doen? In periode 4 begon ik met concept design & leisure en de dag dat we het bedrijfsbezoek hadden bij de opdrachtgever, viel bij mij het kwartje. Ik wist ineens wat ik wilde doen. Ik was in het verleden al bezig geweest met ondernemen en heb zo ook al alles van een KVK nummer tot aan een zakelijke rekening al staan. Ik was nu alleen nog aan het wachten totdat ik hetgeen vond dat ik echt heel tof vind om te doen. Hetgeen dat ik wil gaan doen is een combinatie van branding & communicatie en concept design. Zo wil ik merken gaan bouwen, vormgeven en communiceren. Echter om een marketing agency op te bouwen is het van belang zelf ook een sterk merk neer te zetten. En hier wilde ik dus DMS voor gaan gebruiken. Hierbij luid ook het leerdoel van periode 4: Het in kaart brengen en uitwerken van het merk Solid-Way.

Het proces

In dit overzicht is het proces per week beschreven. Hier wordt er benoemd wat ik heb gegaan, hoe het gegaan is en wat de keuzes zijn geweest die ik gemaakt heb. 

Week 1 + 2

Deze twee weken ben ik opzoek gegaan naar wat ik wilde doen voor DMS. Na de eerste les van Concept design & Leisure wist ik wat ik wil gaan doen. Ik ben al enige tijd bezig geweest met ondernemen en het kwartje viel over wat ik met mijn bedrijf wil gaan doen. Dit heb ik deze twee weken ook in kaart gebracht. Ook ben ik begonnen aan het boek start with your why van Simon Sinek. Dit omdat ik dit een cruciaal boek vind voor het opbouwen van een sterk merk. Daarbij hebben ik en Evgeni gesproken over wat wij wilde gaan doen voor DMS deze periode en zijn wij ons beide bezig gaan houden met onze eigen persoonlijke ontwikkeling en hebben wij besproken hoe wij elkaar hierin kunnen ondersteunen.

Week 3

Ik heb mij deze week bezig gehouden met de golden circle. Als eerste heb ik mijn eigen persoonlijke golden circle ingevuld. Dit omdat ik het belangrijk vind om eerst te achterhalen wat mijn persoonlijke drijfveer en roeping is. Vanuit daar heb ik de golden circle voor Solid-Way ingevuld. Ik ben erg blij dat ik eerst mijn persoonlijke why achterhaald heb. Dit maakte het makeklijker voor mij om de why van Solid-Way in te vullen, mede omdat ik Solid-Way op een lijn wil hebben met mijn persoonlijke overtuigingen. Ook hebben ik en Evgeni deze week veel gespard. Ik heb hem verteld over de golden circle en we hebben verder ook gesproken over de stappen die wij willen gaan zetten in ons persoonlijke ontwikkelproces. 

Week 4

Deze week hebben ik en Evgeni gesproken over onze toekomst en wat wij later willen gaan doen na onze studie. Toen kwamen wij erachter dat wij beide graag willen gaan ondernemen en op onszelf iets willen gaan doen. Daarbij heb ik deze week gespard met Joris van der Waart over de golden circle die ik vorige week gemaakt heb en over het concept wat ik gemaakt heb. Ik heb heel veel aan die feedback gehad. Mede op het gebied van extra inzichten. Op basis van dat spar moment heb ik deze week dan ook mij bezig gehouden met het verwerken van de feedback op de golden circle.

Week 5

Deze week heb ik mij bezig gehouden met het brand design model. Deze heb ik dan ook kortbondig uitgewerkt. Dit omdat ik hiermee niet alleen een missie en visie in kaart breng, maar ook tastbare aspecten zoals tone of voice en visuele kenmerken. Daarbij hebben ik en Evgeni deze week gespard over relatiemanagement en wat goede kenmerken zijn van een relatiemanager. Iets wat ik erg interessant vond om te leren van Evgeni.

Week 6

Deze week hebben ik en Evgeni weer gespard over de toekomst en dat wij graag willen gaan ondernemen, maar daarbij ook als eerst ervaring op willen doen bij een bedrijf. Evgeni wil dat gaan doen in de relatiemanagement en ik in de branding. Tevens heb ik deze week nagedacht over potentiële klanten en heb ik gekeken naar wat voor type klanten ik wil binnen halen. Ik heb toen ook fysiek een gesprek gehad met twee kennissen van mij. Een kennis heeft een groenbedrijf maar is dat nu aan het rebranden naar een bouwbedrijf, en een andere kennis dat een horeca zaak in Nuenen heeft en sinds Covid behoefte heeft aan een stijgend aantal bezoekers. Ik heb met beide ook afgesproken om binnenkort even aan een tafel te gaan zitten om te bespreken wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Concrete datums zijn nog niet gepland.  

Week 7

Deze week heb ik mij gefocusseerd op het behalen van de deadlines en het afronden van de projecten die er lopen. Deze week heb ik dus ook geen nieuwe stappen meer gezet op het gebied van DMS. Ik heb deze week ook met Evgeni terug geblikt naar de afgelopen periode tijdens een kort telefoongesprek. Daar waren wij het ook ermee eens dat wij beide volgend jaar willen blijven ondersteunen in persoonlijke ontwikkeling. Zeker omdat de spar momenten die ik met Evgeni gehad heb heel erg fijn waren. 

Feedback van buddy

Eindresultaat

Hier zijn mijn eindproducten te zien. Zo kan de eindoplevering/eindpresentatie gezien worden, als de golden circle. Het brand design model is meteen verwerkt in de eindpresentatie als het archetype.

Reflectie

In 2019 ben ik begonnen met ondernemen. Ik begon eerst met e-commerce. Daar ben ik al snel mee gestopt omdat het bij mij tegen mijn morele klok in ging. Ik voelde mij namelijk niet convertabel om producten in te kopen voor een hele lage prijs en vervolgens voor een hoge prijs te verkopen op onder andere bol.com. Daarna dacht ik van oke ik wil iets gaan doen in de online marketing en dan sociale media advertisement. Echter kwam ik er snel achter dat ook hier niet een passie in had. Na een lange periode van het bedrijf in de vriezer hebben, viel eindelijk het kwartje met branding. Iets waar ik gemerkt heb dat ik daar een passie heb liggen. 

Toen was de eerste stap om in kaart te brengen wat ik precies wilde doen. Namelijk het maken van merken, het vormgeven van merken en het communiceren van merken. Ik merkte dat toen het kwartje gevallen was met

Eindproduct/presentatie

wat ik wilde doen dat ik dit ook efficiënt in kaart kon brengen. Een van de dingen die ik hierin geleerd heb is dat je gewoon moet beginnen, gaande weg kom je steeds meer erachter wat je wilt en begint het concept steeds meer vorm te geven. Ook vond ik het heel spannend om te beginnen, voornamelijk de stap van klanten zoeken. Ook hier heb ik geleerd dat het allemaal wel mee valt, zolang je maar doorgaat en niet opgeeft wanneer de spanning komt opzetten of als het even tegenzit. Ik heb geleerd dat wanneer je het spannend en een beetje eng vind, dat dat het moment is om in het diepe te springen en door te zetten omdat je dan op het juiste pad zit. Dit is ook meteen het grootste wat ik geleerd heb.

Ik ben erg tevreden met het resultaat dat ik opgeleverd heb. Ik ben dan ook erg blij met hoe veel mijn beeld gevormd en gesterkt is door zoveel aandacht aan het merk te besteden. Ik heb nu echt duidelijk in kaart staan wat ik wil doen, waar Solid-Way voor staat en hoe Solid-Way globaal vorm zal krijgen. Nu zijn de volgende stappen om het merk te gaan visualiseren en om de website op te gaan bouwen geheel in de stijl van Solid-Way.

Inzichten

Ik heb wederom een fijne samenwerking gehad met Evgeni en ik merk dat ik meer ben gaan communiceren waar ik mee bezig ben. Dit dan wel naar Evgeni toe. Naar de docenten heb ik in het begin laten weten wat ik ging doen en vervolgens heb ik niet meer iets echt laten weten tenzij ik feedback wilde hebben. Ik merkte dat ik niet de behoefte heb om alles te delen met de mensen om mij heen. Ik werk behoorlijk in stilte en kom vervolgens met de resultaten aan zetten. Echter ben ik wel iemand die om feedback vraagt, en dat heb ik ook regelmatig gedaan. Ik kies daar echter wel heel specifiek mijn mensen voor uit.

Ook ben ik erachter gekomen hoe belangrijk het is om een goede basis op te bouwen zodat je bedrijf een fundament heeft om op te staan. Dit omdat anders je bedrijf wanneer en tegenslagen komen omver kan gaan omdat de stevige basis niet gemaakt is. Dit heb ik ook geleerd uit het boek start with your why van Simon Sinek. In dat boek leerde ik het belang van je waarom (roeping). Tevens gaf het boek veel handvaten voor de hoe en de wat. 

Op het gebied van klantwerven heb ik geleerd hoe belangrijk het is gewoon op een klant af te stappen en vervolgens hoe belangrijk het is om te laten weten wat je hun opbrengt met je dienst. Ik merkte dat het eerste gesprek eerst spannend was voor mij, maar nu ik twee kennissen gesproken heb die een eigen bedrijf hebben, merkte ik dat het helemaal niet zo eng is als dat wij denken. Een vervolggesprek moet nog volgen waar details besproken wordt, maar we zijn in ieder geval een stapje dichterbij tot de eerste klant. 

Do:
1. Door blijven zetten, ook als het spannend wordt
2. Gewoon beginnen ook al weet ik niet wat het doel gaat zijn, hier komen we onderweg wel achter
3. Neem de tijd om een goede basis op te bouwen waarop verder gebouwd kan worden, dus neem de tijd om een sterk merk op te bouwen

Don’ts:
1. Uitstellen wanneer je het spannend vind en het gaat uitstellen
2. Het merkcreatieproces niet gehaast doen, dit zorgt voor onnodige fouten
3. Stil gaan staan wanneer je nog niet weet wat je wilt bereiken

Begin komend schooljaar wil ik mijn bedrijf opgebouwd hebben, met echte klanten voor wie ik aan de slag kan. Op het gebied van communicatie kan ik nog steeds ontwikkelen. Ik heb echt gemerkt dat ik van nature geneigd ben in de stilte te werken totdat ik resultaten kan laten zien. Dus dat neem ik mee om volgend jaar weer aan te werken. Ik ben er nog steeds ervan overtuigd dat weinig mensen het aangaat wat je doet, echter is het soms ook handig om je ideeën te delen met de mensen om je heen zodat je met hen kan sparren.