Praktijk ervaring

Op deze webpagina laat ik zien wat ik de afgelopen periode gedaan heb voor praktijk ervaring. Daarbij kan je ook zien wat ik geleerd heb van de praktijk ervaring.

Waar heb ik praktijk ervaring gedaan

Ik heb mijn praktijk ervaring gedaan bij Prelum. Dit is ook meteen mijn bijbaan. Ik doe voor Prelum meerdere dingen, zo ben ik betrokken bij marktonderzoeken en maak ik wekelijks voor de titel Klik de nieuwsbrieven, sponsor mailings, zet ik advertenties op de website, en post ik advertenties op sociale media. Daarbij maak ik mockups, heb ik ook het klantcontact en zorg ik dat de klant groen licht geeft op de nieuwsbrieven en sponsor mailings. Ik heb gekozen om voor Prelum ook meteen mijn praktijk ervaring te doen omdat ik gemiddeld minimaal 10 uur per week werk en het werk dat ik doe is op HBO niveau. 

Uur verantwoording

In dit overzicht is uur verantwoording per maand weergegeven. Klik op de maand op de uur verantwoording te openen

Sociale media berichten

Ik heb iedere maand gemiddeld 9 berichten per week online gezet op de platformen Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarbij zijn er ook zo nu en dan berichten online gezet op Instagram

Overige Bewijsstukken

Hier zijn mijn overige bewijsstukken te zien. Hier zie je een dataverwerking dat ik gedaan heb, een enquête dat ik gemaakt heb en een nieuwsbrief.

Reflectie

Ik werk nu ondertussen een jaar met veel plezier bij Prelum als mijn bijbaan. Ik heb in die periode heel veel nieuwe dingen geleerd, zo heb ik echt leren commercieel schrijven wegens de hoeveelheid sociale media berichten die ik post op de verschillende kanalen. Maar heb ik ook veel geleerd over klantcontact en hoe te spreken met zakelijke klanten. Aangezien ik op wekelijkse basis met zakelijke klanten in contact ben heb ik gemerkt hoe belangrijk een goede klantenrelatie is. Nu is Klik, de titel waar ik de klantcontacten heb een informele titel. Dit houd in dat de tone of voice laagdrempelig en informeel is. Dit is ook de manier waarop ik de klanten benader en waarop de klanten ook wederom weer tegen mij communiceren. Over het algemeen is het contact alleen over de nieuwsbrieven, dus het toesturen van de advertenties die ze hebben gereserveerd voor in de nieuwsbrief. Vervolgens check ik of de advertenties voldoen aan de vereiste en dan keur ik de advertentie goed of ik stuur nog een mail of er een andere advertentie/ formaat gestuurd kan worden. Hierbij heb ik geleerd dat het goed is om dat op een indirecte manier te doen omdat dat wat vriendelijker overkomt. Als ik het op een directe manier zou doen komt dat klantonvriendelijk over. 

Ik heb mij ook heel veel bezig gehouden met enquêtes. Ik heb hier vooral geleerd dat het belangrijk is dat enquêtes niet te lang zijn. Ik merkte dat deze enquête te lang is, mede ook omdat deze enquête alles ondervraagt. Ik kwam daar tijdens het verwerken van de data achter dat hoe verder ik kwam bij de vragen hoe minder respons er was tot dat er aan het eind het respons fors afgenomen was. Ik wil dan ook voor toekomstige enquêtes deze enquête in drie of vier onderdelen splitsen die een keer per jaar doorgestuurd wordt naar de abonnees van de titel. Niet allemaal tegelijk maar eentje per seizoen. Dit zal hopelijk de respons moeten verhogen en ook de kwaliteit van het onderzoek beter moeten waarborgen. 

Ik heb ook tijdens mijn werk initiatief getoond, zo ben ik van plan om een communicatie plan te schrijven voor Instagram, een platform waar nu naar mijn mening te weinig gebruik van wordt gemaakt bij de titel Klik, iets waar Klik heel goed gebruik van zou kunnen maken en wat een voordelige werking kan hebben aan de naamsbekendheid van Klik. Iets wat onder de jongere professionals niet meer echt het geval is. Ik ben ook over het algemeen erg tevreden over de ervaringen die ik opgedaan heb.

Nieuwsbrief

Iedere week maak ik een nieuwsbrief. In de eerste video is de laatste nieuwsbrief te zien die ik gemaakt heb. Vervolgens een week later analyseer ik de data die op de tweede video te zien is. Dit doe ik iedere week zodat op die manier de prestaties van de nieuwsbrief in de gaten gehouden kan worden en zo kan de nieuwsbrief blijven verbeteren.

Ik heb veel kunnen leren op communicatie vlak en dat is iets wat ik voor altijd met mij mee zal nemen. Ik ben ook heel blij dat ik veel verschillende dingen heb mogen doen en dat ik ook gebruik heb kunnen maken van mijn creatieve kant tijdens het maken van mockups en infographics. 

Ontvangen Feedback

Ik was in eerste instantie vergeten deze feedbackformulieren naar mijn collega’s toe te sturen waarvoor ik het meeste werk gedaan heb. Na een lange tijd er niet over nagedacht te hebben bedacht ik mij dat ik deze nog niet gestuurd had. Nu doe ik ook bij Prelum mijn afstudeerstage en heb ik daar tot het begin van mijn afstudeerstage gewerkt waardoor deze feedbackformulieren nog steeds relevant zijn voor die periode omdat mijn werkzaamheden doorgegaan zijn ook na het moment van inleveren van dit portfolio afgelopen juni.

Ik kan mij goed in de feedback vinden, ik heb geen leiding gehad over projecten dus daar hebben mijn collega’s helaas geen cijfer aan kunnen geven. Ik ben het compleet eens met de punten van Tjitske en Karin over waar ik nog aan moet werken. Ik ben soms chaotisch en vergat wel eens het een en ander en had ook dus dat ik zo nu en dan een herinnering kreeg van Tjitske, zo ook wegens het chaotisch zijn dat ik soms even het oog verloor op de voortgang van projecten en konden ze soms wat meer links blijven liggen. Dit was zo het geval met sommige marktonderzoeken die ik voor Karin moest uitvoeren. Ik voerde zo veel marktonderzoeken tegelijk uit dat sommige onderzoeken meer naar de achtergrond glipte. Door planmatiger te werken, iets waar ik nu druk mee bezig ben, hoop ik dit aandachtspunt te verbeteren.