Personal Coaching

Op deze webpagina is er te zien wat ik de afgelopen periode gedaan heb voor personal coaching, tevens zijn ook mijn ervaringen van mijn stage en minor te lezen als de instroomrichting die ik wil gaan kiezen. 

Instroomrichting

Ik wist al vrij snel welke afstudeerrichting ik wilde gaan doen. In semester 3 hebben we een introductie gehad tot alle afstudeerrichtingen, toen ben ik in aanraking gekomen met alle afstudeerrichtingen. Er waren toen twee afstudeerrichtingen die mij aanspraken, namelijk: branding en leisure. Sales en data vond ik niet interessant, sales was een simulatie dat meer weg had van ondernemerschap dan sales. Ik vond het wel leuk om op een overduidelijke eerste plek te komen in de simulaties, ik ben sowieso niet bang om risico’s te nemen en ben iemand die erg sterk is op strategisch niveau. Ondanks dat de simulatie erg leuk was, heb ik een indruk van de cultuur binnen de sales en daar wil ik geen onderdeel van zijn. Data had ik al afgeschreven tijdens mijn propedeuse jaar. Dit omdat ik in het verleden ICT gestudeerd heb voor twee jaar en daar ook veel met data gewerkt heb. Ik kwam er daar achter dat ik niks te maken wil hebben met het continu verwerken van grote hoeveelheden data. 

Er blijven nu nog twee richtingen over, branding en leisure. Leisure lijkt mij een erg leuke afstudeerrichting. Ik houd erg van het sociale aspect en het creatieve aspect, echter ben ik mij ook erg reëel dat de leisure sector een erg zware sector is waar je heel lastig binnenkomt. Nu laat ik mij daar niet door tegenhouden, maar dit heeft wel bijgedragen bij mijn keuze. In de toekomst wil ik een eigen bedrijf oprichten dat bedrijven helpt met hun marketing. Nu om deze reden heb ik gekozen om voor branding & communication te kiezen. Ik vind het echt heel erg leuk om na te denken over merken en het imago van een merk. Dit is een sector waar ik mijn creativiteit in kwijt kan en ook bedrijven goed kan helpen in het waarborgen en ontwikkelen van hun merk. Ik vind het ontiegelijk leuk om na te denken over communicatie strategieën. Branding is ook een van de redenen geweest waarom ik mijn minor neuromarketing gekozen heb. 

Mijn ultieme doel dat ik wil bereiken met deze afstudeerrichting is een succesvol eigen bedrijf dat kleine en middelgrote bedrijven adviseert en helpt op het gebied van merkimago, merkidentiteit en communicatie. Het merk is zo belangrijk bij het ontwikkelen van een succesvol bedrijf. 

Om tot dit doel te komen moet ik achterhalen wat merken inhouden, hoe ze goed op te bouwen zijn en waar je rekening mee moet houden. Tevens wil ik al tijdens mijn studie beginnen en wil ik de kennis dat we leren bij de topic branding toe gaan passen in het ontwikkelen van mijn eigen merk. De naam weet ik al en dat is Solid Way. Ook moet ik mij op disciplinair niveau ontwikkelen en moet ik beter leren plannen. 

Ontwikkeldoelstellingen:
1. Achterhalen wat merken inhouden
2. Achterhalen hoe ik merken goed moet opbouwen
3. Waar er rekening mee gehouden moet worden wanneer je een merk opbouwt
4. Toepassen wat ik leer tijdens de topic branding bij het ontwikkelen van mijn eigen merk
5. Discipline opbouwen
6. Beter leren plannen 

Ervaringen stage

Ik heb mijn stage gedaan bij Prelum. Prelum is een medisch nascholing bedrijf en uitgever. Prelum is een bedrijf dat tijdschriften uitbrengt, e-learnings aanbied, cursussen maakt, congressen en webinars organiseert en podcasts maakt. Ik ben via mijn netwerk bij Prelum terecht gekomen. toen ik net begon bij Prelum werd ik meteen warm ontvangen. In het begin was het erg wennen want er vallen 20+ titels onder Prelum. Ik heb tijdens mijn stage wel heel erg veel geleerd zowel in kennis als in professioneel gebied. Zo was ik iemand die veel om het punt heen kon draaien. Tijdens mijn periode bij Prelum heb ik geleerd om veel meer to the point te worden. Ook heb ik geleerd hoe het is om van 9 tot 5 te werken en heb ik geleerd niet teveel op mijn vork te nemen. In het begin werkte ik zo veel dat ik vaak nog ‘s avonds nog bezig was en toen kreeg ik van mijn manager te horen dat ik echt gewoon tussen 5 en 6 mag stoppen met werk. Hij heeft mij geleerd dat rust ook heel belangrijk is en als ik deze uren blijf maken het een matter of time is dat ik er aan onderuit ga. Ik ben toen ook minder lange uren gaan maken.

Buiten professioneel gebied kreeg ik heel erg veel leermogelijkheden bij Prelum. Ik hoefde maar te vragen of ik op een gebied meer kennis op mocht doen en het werd meteen geregeld. Zo heb ik van collega’s sociale media cursussen gehad, geleerd hoe een logistiek systeem werkt. Hoe de achterkant van een website werkt en hoe ik mailings efficiënt kan opzetten. Ook kreeg ik de kans om mijn Photoshop en Adobe skills verder te ontwikkelen. Zo kreeg ik veel kansen om te werken met Adobe ook al had ik nog niet heel veel ervaring ermee. Ook werd ik erg veel ondersteund door mijn collega’s en werkte ik nou samen met hen. Ik heb daarbij ook de kans gekregen om het evenementen team mee te helpen en heb met ze mee mogen denken over evenementen en heb vervolgens ook op evenementen gestaan om mee te werken met de organisatie. Ik heb daar geleerd wat er komt kijken bij een evenement en hoeveel er moet gebeuren tijdens dat het evenement bezig is. Ik heb zelden zo veel op en neer moeten rennen om onverwachte probleempjes op te lossen. Ik heb daar wel heel erg veel plezier uit gehaald. Op het gebied communicatie heb ik ook een basis gelegd op het gebied van commercieel schrijven. Tijdens het klantenonderzoek dat ik uitgevoerd heb, heb ik ook geleerd om interviews en groepsdiscussies te leiden/ begeleiden. Ten slotte heb ik heel veel geleerd op het gebied van zakelijk communiceren. Ik kwam binnen als een stuiterende tiener en kwam eruit als een jonge professional. Ik kan deze ervaringen met studenten delen door een praatgroep samen te brengen waar iedereen hun ervaringen en leerpunten kan delen met de rest van de praatgroep met daarbij adviezen en tips voor de andere deelnemers van de praatgroep.

Ervaringen minor

Ik heb mijn minor gevolgd in Leeuwarden. De minor die ik gevolgd heb is de minor neuromarketing aan de NHL Stenden. Ik heb echt de meest prachtige herinneringen aan deze minor. Ik heb een half jaar op mijzelf gewoond in een vreemde stad en heb daar vrienden voor het leven gemaakt. Ik heb daar geleerd om geheel zelfstandig te zijn en boven alles heb ik geleerd om helemaal cool te zijn met alleen zijn. Tijdens de minor heb ik heel erg veel geleerd op het gebied van neuromarketing, een onderwerp waar ik voorheen nog geen kennis van had. Zo heb ik geleerd hoe emoties werken, hoe ons brein werkt, hoe attitude werkt, hoe motivatie werkt, hoe de zintuigen werken, hoe wij onderzoek moeten doen op het gebied van neuromarketing en heb ik geleerd om te werken met het principe van concept thinking. Tijdens de minor moesten wij ook meerdere projecten doen. Zo heb ik mij voor een project erg verdiept in de principes van Cialdini. Van origine wist ik dat er zes principes waren maar tijdens de verdieping kwam ik erachter dat Cialdini later toch een nieuwe principe had toegevoegd.

Tevens heb ik mij in een ander verdiepingsproject mij met medestudenten verdiept in emoties. Daar hebben wij onderzocht naar de invloed van emoties op motivatie, dat hebben wij daarna uitgewerkt in een metromap. Waar wij achter kwamen is dat emoties een grote impact hebben op het gebied van motivatie. Bijvoorbeeld het WWF gebruikt dit erg veel. Met hun campagnes willen ze disgust oproepen en woede. WWF doet dat op het gebied van natuur en dieren. Door die emoties op te roepen worden mensen weer gemotiveerd om iets te doen tegen schadelijke praktijken zoals het overkappen van hout. 

Ik heb ook een groot project gedaan voor een bier en eetcafé genaamd 3B in Sneek. Voor hun hebben wij gekeken hoe wij door middel van neuromarketing ervoor kunnen zorgen dat mensen getriggerd worden om bij 3B langs te komen. Een van de uitkomsten vond ik heel erg cool en dat was toen wij gingen testen naar de invloed van autoriteit is het kiezen van een restaurant. Om dat te testen hadden wij twee advertenties gemaakt met dezelfde aandacht trekkers (gebaseerd op kleuren psychologie, psychologie van vormen en van plaatjes). Een van die advertenties had een vriendelijke man erop staan die aan het eten was en de ander de kok van 3B. Wat ik heel interessant vond was de uitkomst. Uit de resultaten bleek dat als men bewust moest kiezen 80% voor de vriendelijk man koos die aan het eten was. Echter onbewust zijn wij erachter gekomen tijdens een facebook campagne dat onbewust juist meer dan 80% kiest voor de advertentie met de kok erop. Zo kwamen wij erachter dat autoriteit zeker werkt, echter alleen op onbewust niveau. 

Tijdens DMS is mij gevraagd of ik een les kon geven waar ik aan mijn klasgenoten de basis van neuromarketing ging vertellen. Ik heb dat met twee handen meteen vastgepakt. Hierbij had ik een les voorbereid van ongeveer 30 minuten waar ik echt de basis van de basis verteld heb. Ik heb zo ontiegelijk veel verschillende dingen geleerd over neuromarketing dat het teveel zou zijn om in een keer te kunnen vertellen. Mede omdat het zo breed is.